Overshoot van planetaire grenzen: we hebben er weet van, we kennen de gevaren, en tegelijk staan we er uiterst ambivalent tegenover en weten we het maar niet te keren. 

De filosoof Plessner maakte duidelijk dat de mens, in tegenstelling tot de overige organismen, wordt gekenmerkt door een dubbelstructuur. In onze dubbelstructuur kijken wij over onze eigen schouder mee naar wat we aan het doen zijn en dat brengt onze typische antropo-ambivalentie (onze verlegenheid met de situatie) met zich mee. Het gedachtengoed van Plessner maakt momenteel weer opgang in verband met het denken over het Antropoceen.
Plessner gaf halverwege de vorige eeuw een wijsgerige antropologie en sociologie die daarbij behulpzaam kan zijn. De mens deelt met andere dieren een centrische organisatie, maar kent tevens wat P noemt een excentrische positionaliteit: hij leeft net als (andere) dieren vanuit zijn centrum, maar staat daar tegelijkertijd buiten.

Door deze afstand kan hij zichzelf, maar ook andere levende en nietlevende dingen objectiveren. “Waar de plant leeft en het dier zijn leven leeft en beleeft, daar leeft en beleeft de mens zijn leven niet alleen, maar beleeft hij ook nog zijn beleven.”
De mens is cognitief reflectief op basis van zijn voelende zelfervaring. Hierdoor kent de mens een zekere handelingsvrijheid, maar hij blijft “ondanks deze vrijheid gebonden aan een bestaan dat hem remt en waarmee hij moet vechten”.
Omdat de mens door zijn excentrische levensvorm anders dan het dier niet volkomen samenvalt met zichzelf, is de mens volgens P “constitutief thuisloos” en dient zich daarom een ‘thuis’ te scheppen. Dat betekent dat de mens kunstmatig van nature is. Waaruit volgt dat de mens dus ook dissipatief van nature is, zijn omgeving verbruikend.

Zo wordt de mens pas mens als hij zich materiële en immateriële sferen creëert. De Duitse filosoof Peter Sloterdijk zegt dat de mens leeft in sferen die hij zichzelf moet creëren: de mens is vóór alles een ‘sferen-bouwer’, want hij moet vorm geven aan de onmetelijkheid van de wereld. Hij omhult zich met sferen, materieel (een huis, kleding) en immaterieel (identificatie met een religie, een groep) om zich te beschermen tegen de anderen en tegen de wereld, maar ook om die wereld in het klein na te bootsen.
Die sferen kunnen zich (helaas) niet verengen tot enkel immateriële. Dit duidt wederom op de dissipativiteit van de mens: hij gebruikt en verbruikt materie en energie vanuit zijn omgeving: het aardsysteem.We zien dat dit – deze met het wezen van de mens samenhangende natuurlijke wetmatigheid - ons inmiddels in grote problemen heeft gebracht: planetaire overshoot.

 

De confronterende hardheid van dit overshootgegeven kunnen of mogen we volgens mij niet over het hoofd zien: wat eerder heilzaam was (of in ieder geval als zodanig werd ervaren en gezien), is nu in zijn tegendeel gekeerd. Het overshootprincipe kent zijn eigen natuurlijke wetmatigheden, met een lange en diepe geschiedenis in dit antropoceengeval. Die wetmatigheden zullen naar mijn mening moeten worden onderzocht en publiekelijk erkend en gepresenteerd worden. Als onontkoombaar behorende tot de realiteit, ondanks dat ze toch wel diffuus en multi-interpretabel zijn. En hetgeen dus ook felle emotie in het debat met zich meebrengt / zal brengen, gezien het achterliggende pystische aspect, betrekking hebbend op de verschillende mens- en wereldbeelden in samenhang met (eigen)belangen.

Welkom bij Antropoceen - reflecties

Ontdek hier inspirerende gedachten en reflecties over het Antropoceen, een tijdperk waarin de mens de grootste invloed heeft op de aarde. Laat je meevoeren in nieuwe inzichten en ideeën.

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.

Ethisch gedachtengoed

Planetaire overshoot is bereikt en is tot nu alleen maar toegenomen en zal ook de komende jaren toenemen. Dit laatste omdat dat al voor een groot deel in de huidige constellatie (de ‘bedding’) is vastgelegd. De natuur-cultuurverstrengeling neemt toe, met verschuivende kracht in de richting van de natuursferen ten koste van het oplossend vermogen in de cultuursferen. Er zijn al kantelpunten in de natuursferen bereikt en de vraag is niet meer of, maar wanneer een aantal andere kantelpunten bereikt gaan worden.

Lees meer »

Nog nieuws onder de zon?

Er is altijd verandering gaande en dan kan je zeggen: is er wat dat betreft iets nieuws onder de zon? Jawel, zou ik denken: we zitten nu in planetaire overshoot en we gaan tegen de levensondersteunende werking van het fysische aardsysteem in door o.a. de uitstoot van CO2, als stuwkracht die het systeem uit evenwicht brengt. Het ‘systeem’ of de ‘aard der dingen’ kan niet anders dan haar creatieve streefkracht naar nieuw evenwicht inzetten.

Lees meer »

Grenzen

De energie- en andere transities hebben slechts betrekking op deelterreinen en zijn ontoereikend om de totale samenhangende supercomplexe en ongekende klimaat- en eco-crisis aan te pakken. In feite gaat het om de grenzen van maakbaarheid.

Lees meer »

Uitspraak van Europees Hof voor de Rechten van de Mens

Noorwegen mag bedrijven naar olie laten zoeken op de Noordpool, maar moet daarbij wel rekening houden met de klimaatimpact. Dat heeft het Europees Hof voor de Rechten van de Mens 28-10-2025 besloten in een rechtszaak die door twee milieugroepen was aangespannen.

Lees meer »

Onmacht

We waren sinds de Verlichting gewend geraakt om te denken in termen van vooruitgang en maakbaarheid. Dit geloof kwam op, mede dankzij technologische ontwikkelingen - die vervolgens precies tot het tegendeel hebben geleid: planetaire overshoot. De paradox is nu dat de techno-optimisten geloven dat we de zaken kunnen oplossen met in de basis precies hetzelfde middel dat ons in de problemen heeft gebracht: technologie.

Lees meer »

Betekenis

De filosofische blik, gericht op Betekenis, ofwel heil en onheil, goed en kwaad, harmonie en disharmonie.

Lees meer »

Verbanden

We kunnen in het kader van het Antropoceen reflecteren(1) op de volgende verbanden: Verandering(2)&Zelforganisatie(3); Zelforganisatie&Tao(4); Oorzakelijkheid(5); Oorzakelijkheid&Antropoceen(6).

Lees meer »

Overerving

In hoeverre de toekomst open is, is afhankelijk van wat de evolutionaire wetmatigheden toestaan ​​en wat niet. Een actuele diersoort stelt nu als bepalende geofysische kracht mogelijkheden en begrenzingen aan de potentie voor toekomstige actualisering, waardoor sommige mogelijkheden worden geopend en andere worden gesloten. Het verleden en het heden worden geërfd door de toekomst en bepalen daarmee de marges voor de toekomstige mogelijkheden en dus toekomstige actualisering.

Lees meer »

Verandering

In de procesmetafysica is tijd het scheppingsproces. Het universum is geen totaliteit die eens en voor altijd vastligt, maar een dynamische vector die groeit van een bepaald verleden naar een open (deels onbepaalde) toekomst. Het verleden is volledig bepaald, het heden is het proces van bepaling (manifestatie, realisatie, actualisatie) en de toekomst is gedeeltelijk onbepaald (nog te scheppen).

Lees meer »

Over ons

Antropoceen - reflecties is een platform voor diepgaande beschouwingen en reflecties over het Antropoceen en de impact van de mens op de planeet. Onze missie is om bewustwording te creëren en discussies aan te wakkeren over de toekomst van onze planeet.

Maak jouw eigen website met JouwWeb