Overshoot van planetaire grenzen: we hebben er weet van, we kennen de gevaren, en tegelijk staan we er uiterst ambivalent tegenover en weten we het maar niet te keren. 

De filosoof Plessner maakte duidelijk dat de mens, in tegenstelling tot de overige organismen, wordt gekenmerkt door een dubbelstructuur. In onze dubbelstructuur kijken wij over onze eigen schouder mee naar wat we aan het doen zijn en dat brengt onze typische antropo-ambivalentie (onze verlegenheid met de situatie) met zich mee. Het gedachtengoed van Plessner maakt momenteel weer opgang in verband met het denken over het Antropoceen.
Plessner gaf halverwege de vorige eeuw een wijsgerige antropologie en sociologie die daarbij behulpzaam kan zijn. De mens deelt met andere dieren een centrische organisatie, maar kent tevens wat P noemt een excentrische positionaliteit: hij leeft net als (andere) dieren vanuit zijn centrum, maar staat daar tegelijkertijd buiten.

Door deze afstand kan hij zichzelf, maar ook andere levende en nietlevende dingen objectiveren. “Waar de plant leeft en het dier zijn leven leeft en beleeft, daar leeft en beleeft de mens zijn leven niet alleen, maar beleeft hij ook nog zijn beleven.”
De mens is cognitief reflectief op basis van zijn voelende zelfervaring. Hierdoor kent de mens een zekere handelingsvrijheid, maar hij blijft “ondanks deze vrijheid gebonden aan een bestaan dat hem remt en waarmee hij moet vechten”.
Omdat de mens door zijn excentrische levensvorm anders dan het dier niet volkomen samenvalt met zichzelf, is de mens volgens P “constitutief thuisloos” en dient zich daarom een ‘thuis’ te scheppen. Dat betekent dat de mens kunstmatig van nature is. Waaruit volgt dat de mens dus ook dissipatief van nature is, zijn omgeving verbruikend.

Zo wordt de mens pas mens als hij zich materiële en immateriële sferen creëert. De Duitse filosoof Peter Sloterdijk zegt dat de mens leeft in sferen die hij zichzelf moet creëren: de mens is vóór alles een ‘sferen-bouwer’, want hij moet vorm geven aan de onmetelijkheid van de wereld. Hij omhult zich met sferen, materieel (een huis, kleding) en immaterieel (identificatie met een religie, een groep) om zich te beschermen tegen de anderen en tegen de wereld, maar ook om die wereld in het klein na te bootsen.
Die sferen kunnen zich (helaas) niet verengen tot enkel immateriële. Dit duidt wederom op de dissipativiteit van de mens: hij gebruikt en verbruikt materie en energie vanuit zijn omgeving: het aardsysteem.We zien dat dit – deze met het wezen van de mens samenhangende natuurlijke wetmatigheid - ons inmiddels in grote problemen heeft gebracht: planetaire overshoot.

 

De confronterende hardheid van dit overshootgegeven kunnen of mogen we volgens mij niet over het hoofd zien: wat eerder heilzaam was (of in ieder geval als zodanig werd ervaren en gezien), is nu in zijn tegendeel gekeerd. Het overshootprincipe kent zijn eigen natuurlijke wetmatigheden, met een lange en diepe geschiedenis in dit antropoceengeval. Die wetmatigheden zullen naar mijn mening moeten worden onderzocht en publiekelijk erkend en gepresenteerd worden. Als onontkoombaar behorende tot de realiteit, ondanks dat ze toch wel diffuus en multi-interpretabel zijn. En hetgeen dus ook felle emotie in het debat met zich meebrengt / zal brengen, gezien het achterliggende pystische aspect, betrekking hebbend op de verschillende mens- en wereldbeelden in samenhang met (eigen)belangen.

Welkom bij Antropoceen - reflecties

Ontdek hier inspirerende gedachten en reflecties over het Antropoceen, een tijdperk waarin de mens de grootste invloed heeft op de aarde. Laat je meevoeren in nieuwe inzichten en ideeën.

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.

Rechtop gaan lopen (en de rest is geschiedenis)

Wanneer het activistisch idealisme niet naïef wil zijn, dan neemt zij de lange oorzakelijkheidsketen in acht. Evolutie - waarvan technologische dissipatieve cultuur een nichevorm is die mogelijk werd gemaakt door en vanaf het rechtop gaan lopen - heeft wel vaker paden bewandeld die van succes of ‘succes’ konden worden beticht, waardoor dat pad uiteindelijk tegen zijn eigen grenzen aanliep en ten onder ging. Het mensdier, als voertuig van die overmachtige evolutie die nu het Antropoceen aanstuurt, is daaraan onderhevig.

Lees meer »

Weerbarstige praktijk

We hebben door de planetaire overshootsituatie sinds enkele decennia te maken met een weerbarstige praktijk die zo goed mogelijk in kaart moet worden gebracht, willen er überhaupt realistische, praktische oplossingen in beeld kunnen komen. We zien dat de politieke realiteit de grootste bottleneck vormt. Uit onderstaande kernpunten volgen bepaalde paradoxen, spanningsvelden, dilemma’s en ambivalenties, die we in de praktijk kunnen constateren.

Lees meer »

succes of 'succes'

Evolutie, waarvan technologische dissipatieve cultuur een nichevorm is die mogelijk werd gemaakt vanaf het rechtop gaan lopen, heeft wel vaker paden bewandeld die van succes of ‘succes’ konden worden beticht, zodat dat pad uiteindelijk tegen zijn eigen grenzen aanliep en ten onder ging. De soort zelf als voertuig van die overmachtige evolutie, die nu het Antropoceen aanstuurt, is daaraan onderhevig.

Lees meer »

Vrijheidsdrang

De combinatie van individuele vrijheidsdrang, populisme, consumentisme en nieuwe sociale media is een reële economische en politieke kracht geworden. Die kracht voedt zichzelf wanneer men identitaire bedreigingen ervaart. In zijn oorsprong is het een emancipatoire beweging naar persoonlijke autonomie en zelfontplooiing, maar het vrolijk antipaternalisme van de emancipatiebewegingen van de jaren zestig en zeventig heeft een rabiate en xenofobe wending genomen. Het dilemma is een beknelling tussen twee kwaden: die van paternalistische overheidsbemoeienis en doorgeschoten vrijheidsdrang. “Broeikasgassen zullen op zijn minst een vraagteken plaatsen bij de geschiedenis van vrijheid.”, aldus de historicus Dipesh Shakrabarty.

Lees meer »

De lange aanloop naar geofysische kracht

“Rond 2000 zijn botfragmenten gevonden, waaronder tanden en kaken, die 6 miljoen jaar oud bleken te zijn. Aan de hand van een dijbeen kon worden bewezen dat deze voorouder van de mens soms al rechtop liep – een cruciaal voordeel waarmee onze voorouders zich mede zouden gaan onderscheiden van de apen. Alle hominiden hebben iets gemeen: ze staan rechtop. Deze ontwikkeling deed zich voor in het Laat-Mioceen, zo’n 8 tot 10 miljoen jaar geleden. Een duidelijk voordeel was dat ze hun handen vrij hadden om voedsel te verzamelen en gereedschap te maken. Er waren vertakkingen, één tak vertrouwde op veelzijdigheid en inventiviteit. De hersencapaciteit van deze Homo Rudolfensis werd groter, dit grotere vermogen werd gebruikt om nieuwe overlevingsstrategieën te ontwikkelen; ze hadden hulpmiddelen nodig omdat hun kaken geen vlees konden scheuren, ze leerden met vuur omgaan; de voorwaarden voor een culturele evolutie waren al aanwezig rond de tijd dat de Homo Erectus, waarschijnlijk zo’n twee miljoen jaar geleden, zijn Afrikaanse thuisbasis voor het eerst verliet. Een grote kloof was overbrugd: de mens had de eerste stappen gezet die er circa 1,9 miljoen jaar later toe leiden dat de Homo Sapiëns zich over de wereld verspreidde.”

Lees meer »

Martin Buber

de mens leeft in ‘ik-het’ relaties en in ‘ik-jij’ relaties. Als ik mijn omgeving benader als een ‘het’, dan kan ik het objectiverend en instrumenteel gebruiken. Maar deze relatie schiet volgens Martin Buber tekort als we werkelijk mens willen zijn. Dat is hij pas in de ‘ik-jij’ relatie (waarmee ook bedoeld de innerlijke ‘ik-Gij’ relatie). De ervaring zoals ze gebeurt is altijd opgenomen in een van deze twee vormen van relatie, aldus Buber.

Lees meer »

Individu en individualisme

De evolutie van de typisch menselijke individuele identiteit heeft oude papieren, wellicht vanaf de ontwikkeling van zelfbewustzijn en van taligheid met het woordje ‘ik’.

Lees meer »

Kiezers&consumenten

De mens moet zich aanvullen met exogene hulpmiddelen uit zijn omgeving om volledig mens te kunnen zijn. Dit bepaalt (keer het aantal mensen) een primaire ondergrens aan de consumptieve vraag.  Het huidige ontaarde consumentisme is bovenmatig dissipatief, het zou makkelijk de kop in gedrukt kunnen worden via het politieke aspect, maar de actuele realiteit is dat in democratieën consumptieve vraag en kiezers niet los van elkaar kunnen worden gezien. Misschien dat een autocratie zoals Afghanistan veel dichter bij de primaire dissipatieve ondergrens zit … .

Lees meer »

Vrijheid&veiligheid

Vrijheid, onafhankelijkheid, veiligheid en klimaatverandering staan in verband met elkaar, maar er is een tegenstrijdigheid. Historicus Dipesh Chakrabarty zegt daarover: “… het is ook een dilemma. Het betekent ook een verschuiving in de menselijke conditie …. Elke concrete uitoefening van vrijheid brengt energieverbruik met zich mee … broeikasgassen zullen op zijn minst een vraagteken plaatsen bij de geschiedenis van vrijheid.”

Lees meer »

De intelligentie van evolutie

Het is een dilemma of paradox dat we nu als mensheid collectief, dus als soort, intelligente, rationele, beleidsmatige  beslissingen moeten nemen om instorting en ondergang te voorkomen. Terwijl daarentegen op soortniveau de natuurlijke selectie willekeurig en blind is.

Lees meer »

Lange aanloop

Hier wordt betoogd dat de weg naar planetaire overshoot een lange aanloop moet hebben gehad, waardoor uiteindelijk zowel de landbouw, de verstedelijking, de bevolkingsgroei als ook de technologische industriële samenleving booming konden worden, met toenemende ontwrichtende werking op het aardsysteem. De ene ontwikkeling ontsloot de mogelijkheid tot de volgende enzovoorts, in een lange oorzakelijkheidsketen.

Lees meer »

Over ons

Antropoceen - reflecties is een platform voor diepgaande beschouwingen en reflecties over het Antropoceen en de impact van de mens op de planeet. Onze missie is om bewustwording te creëren en discussies aan te wakkeren over de toekomst van onze planeet.

Maak jouw eigen website met JouwWeb