Overshoot van planetaire grenzen: we hebben er weet van, we kennen de gevaren, en tegelijk staan we er uiterst ambivalent tegenover en weten we het maar niet te keren. 

De filosoof Plessner maakte duidelijk dat de mens, in tegenstelling tot de overige organismen, wordt gekenmerkt door een dubbelstructuur. In onze dubbelstructuur kijken wij over onze eigen schouder mee naar wat we aan het doen zijn en dat brengt onze typische antropo-ambivalentie (onze verlegenheid met de situatie) met zich mee. Het gedachtengoed van Plessner maakt momenteel weer opgang in verband met het denken over het Antropoceen.
Plessner gaf halverwege de vorige eeuw een wijsgerige antropologie en sociologie die daarbij behulpzaam kan zijn. De mens deelt met andere dieren een centrische organisatie, maar kent tevens wat P noemt een excentrische positionaliteit: hij leeft net als (andere) dieren vanuit zijn centrum, maar staat daar tegelijkertijd buiten.

Door deze afstand kan hij zichzelf, maar ook andere levende en nietlevende dingen objectiveren. “Waar de plant leeft en het dier zijn leven leeft en beleeft, daar leeft en beleeft de mens zijn leven niet alleen, maar beleeft hij ook nog zijn beleven.”
De mens is cognitief reflectief op basis van zijn voelende zelfervaring. Hierdoor kent de mens een zekere handelingsvrijheid, maar hij blijft “ondanks deze vrijheid gebonden aan een bestaan dat hem remt en waarmee hij moet vechten”.
Omdat de mens door zijn excentrische levensvorm anders dan het dier niet volkomen samenvalt met zichzelf, is de mens volgens P “constitutief thuisloos” en dient zich daarom een ‘thuis’ te scheppen. Dat betekent dat de mens kunstmatig van nature is. Waaruit volgt dat de mens dus ook dissipatief van nature is, zijn omgeving verbruikend.

Zo wordt de mens pas mens als hij zich materiële en immateriële sferen creëert. De Duitse filosoof Peter Sloterdijk zegt dat de mens leeft in sferen die hij zichzelf moet creëren: de mens is vóór alles een ‘sferen-bouwer’, want hij moet vorm geven aan de onmetelijkheid van de wereld. Hij omhult zich met sferen, materieel (een huis, kleding) en immaterieel (identificatie met een religie, een groep) om zich te beschermen tegen de anderen en tegen de wereld, maar ook om die wereld in het klein na te bootsen.
Die sferen kunnen zich (helaas) niet verengen tot enkel immateriële. Dit duidt wederom op de dissipativiteit van de mens: hij gebruikt en verbruikt materie en energie vanuit zijn omgeving: het aardsysteem.We zien dat dit – deze met het wezen van de mens samenhangende natuurlijke wetmatigheid - ons inmiddels in grote problemen heeft gebracht: planetaire overshoot.

 

De confronterende hardheid van dit overshootgegeven kunnen of mogen we volgens mij niet over het hoofd zien: wat eerder heilzaam was (of in ieder geval als zodanig werd ervaren en gezien), is nu in zijn tegendeel gekeerd. Het overshootprincipe kent zijn eigen natuurlijke wetmatigheden, met een lange en diepe geschiedenis in dit antropoceengeval. Die wetmatigheden zullen naar mijn mening moeten worden onderzocht en publiekelijk erkend en gepresenteerd worden. Als onontkoombaar behorende tot de realiteit, ondanks dat ze toch wel diffuus en multi-interpretabel zijn. En hetgeen dus ook felle emotie in het debat met zich meebrengt / zal brengen, gezien het achterliggende pystische aspect, betrekking hebbend op de verschillende mens- en wereldbeelden in samenhang met (eigen)belangen.

Welkom bij Antropoceen - reflecties

Ontdek hier inspirerende gedachten en reflecties over het Antropoceen, een tijdperk waarin de mens de grootste invloed heeft op de aarde. Laat je meevoeren in nieuwe inzichten en ideeën.

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.

Natuur-inherente moraliteit

We gaan in een destructieve richting, de wereld wordt zichtbaar steeds instabieler in zijn toenemende verstrengeling van natuur- en cultuursferen. Wanneer stabiliteit van deze ordegrootte onder druk komt te staan, zoals nu in deze fase van het Antropoceen het geval is, dan zullen we, als de huidige trends zich voortzetten, uiteindelijk terugvallen naar ‘lagere niveaus’. Instinctmatigheid zal het overnemen van rationaliteit, zoals ook Jonathan Haidt aannemelijk maakt, n.a.v. politieke maatschappelijke verschuivingen in de VS.

Lees meer »

politiek

Hoe zou de politiek zijn krachten kunnen aanpassen wat betreft klimaatbeleid? De Wetenschappelijke Klimaatraad (WKR) komt met een recent advies, zie https://www.nu.nl/klimaat/6362619/politiek-kijkt-volgens-adviesraad-te-kortzichtig-naar-klimaat.html

Lees meer »

Martin Buber en het Antropoceen

Wat betreft de dialogische filosofie van Martin Buber en het Antropoceen, Als je bij Google intikt: ‘Martin Buber Antropoceen’, dan vermeldt het AI-overzicht vervolgens:

Lees meer »

Technosfeer

De technosfeer ontstond en ging een evolutionair leven leiden. Je zou kunnen zeggen: met de mens als min of meer toevallige drager van deze evolutie.  De mens ging wonen in een technosfeer, dat werd zijn habitat. Hij breidde die sfeer uit tot aan haar uiterste planetaire grens.

Lees meer »

TAO en het Antropoceen

Het taoïsme is een Chinese filosofie van de natuurlijke gang van zaken, gestructureerd rond een focus op Tào (道 pad, weg). Het ziet Tào als een structuur van natuurlijke mogelijkheden (en daarmee dus de begrenzingen) voor levende wezens.  Het belangrijkste uitgangspunt is dat de mogelijkheden biedende structuur voortdurend veranderd naarmate er nieuwe omstandigheden ontstaan.

Lees meer »

Nieuwe tijden

Wanneer het Antropoceen is begonnen is een fluïde, hybride, diffuse kwestie. Het hangt vast samen met de evolutie van handen/hersenen/technologie/de-mens-als-DISSIPATIEVE-probleemoplosser. De samenhang met de evolutie van handen/hersenen/technologie/dissipatieve-probleemoplossing betekent dat voor elk begin terug in de tijd van de mensengeschiedenis wel argumenten vallen aan te dragen. 

Lees meer »

Kunstmatig van nature

Aan het begin van de moderniteit leek de natuur nog robuust, oneindig overvloedig en vooral onkwetsbaar. De moderne technologie had de belofte in zich van vooruitgang en emancipering van de mensheid uit de natuur. Nu dreigt dezelfde technosfeer, als inmiddels grootste geofysische kracht, de grondvoorwaarden voor vooruitgang en emancipering juist te vernietigen.

Lees meer »

Media

In de media wordt vaak één onderwerp belicht, bijvoorbeeld opwarming. Opwarming is echter slechts één aspect van klimaatverandering en klimaatverandering is slechts één aspect van alle samenhangende ecologische veranderingen. Die veranderingen gaan allemaal in onheilspellende richting. Hier zou wat mij betreft in elk nieuwsitem op gewezen mogen worden. Dat draagt volgens mij bij aan het nodige besef over hoe de wereld en de mensheid er voor staat.

Lees meer »

Antropoceen als een andere werkelijkheid dan Holoceen

Wetenschappers benoemen vaak in hun onderzoeksrapporten dat het alleen maar erger wordt als we zo doorgaan, om vervolgens hun artikel af te sluiten met: “tenzij er nu acuut wordt gestopt met CO2-uitstoot – dan kunnen we het ergste nog voorkomen”. Het is wel logisch dat zij daarmee afsluiten: hopelijk pakt ‘de politiek’ het toch nog op.

Lees meer »

Medicijn wordt gif

De mens is het technobeest bij uitstek. Peter Sloterdijk wijs er op dat de mens moet doen aan immunicering ten opzichte van een bedreigende omgeving, hij moest zich altijd al habitale sferen creëren, biotopen om zich überhaupt als mens te kunnen handhaven, door middel van techniek. Bernard Stiegler wijst er op dat dit specifiek bij de mens behorende technovermogen zowel medicijn is als, zoals nu blijkt, gif. Een medicijn is per definitie giftig als er teveel van wordt ingenomen.

Lees meer »

Wicked

De mens is ook maar gewoon een diersoort, onderhevig aan natuurlijke evolutionaire wetmatigheden en groeiprincipes. Hij doet pogingen om meer of minder succesvol te willen zijn en dat gaat met afwisseling van goede-tijden-slechte-tijden gepaard. Totdat er planetaire grenzen worden bereikt en toenemend worden overschreden zoals nu het geval is. Dan wordt het een heel ander verhaal wat betreft die afwisseling.

Lees meer »

Over ons

Antropoceen - reflecties is een platform voor diepgaande beschouwingen en reflecties over het Antropoceen en de impact van de mens op de planeet. Onze missie is om bewustwording te creëren en discussies aan te wakkeren over de toekomst van onze planeet.